کاربرد تاکتيکهاي بازاريابي ارتباطي به تنهايي نميتوانند موفقيتآميز باشند و بايد عوامل ديگري مانند ويژگيهاي شخصيتي مشتريان(نياز به تعلق،نياز به احترام و لذت بردن از خريد و نياز به مد)را در انتخاب و ارزيابي تاکتيکهاي بازاريابي ارتباطي لحاظ نمود.
جامعهي پژوهش، مشتريان فروشگاههاي زنجيرهاي در استان تهران است که به روش نمونهگيري تصادفي،انتخاب شده است.در اين پژوهش از يک مدل اصلي که سه مدل فرعي دارد استفاده شده است که مدل مذکور از طريق نرم افزار ليزرل مورد بررسي قرار گرفت،نتايج نشان داد مدل براي جامعه آماري قابل استفاده است و بين نياز به تعلق،نياز به احترام و لذت بردن از خريد با تمايل به ارتباط،ارتباط معناداري وجود داشت.در بين تاکتيکهاي مورد استفاده فروشگاه تاکتيکهاي ارتباطات، شخصيسازي،رفتار ترجيحي ارتباط معناداري با تمايل مشتري به ادامه خريد وجود داشت و بين تاکتيک پاداش و تمايل مشتري به ادامه خريد ارتباط معناداري ملاحظه نشده است.اين پژوهش ميتواند ديدگاه مناسبي در رابطه با ارتباط تاکتيکهاي بازاريابي ارتباطي و ويژگيهاي شخصيتي مشتري،براي هرچه اثربخشتر کردن اين تاکتيکها ارايه نمايد.در اين پژوهش از يک مدل اصلي که سه مدل فرعي دارد استفاده شده است که مدل تاکتيک پاداش و تمايل مشتري به ادامه خريد ارتباط معناداري ملاحظه نشده است. رفتار خريد مشتريان با استفاده از مدل معادلات ساختاري»برگرفته شده است. تلاش علم بازاريابي بر اين است که شيوههاي رفتار مصرفکننده را تحت تأثير قرار دهد. نياز به احترام ويژگي شخصيتي مشتري است که تمايل دارد توسط ديگران مورد احترام وجود اين نياز باعث ميشود مشتريان تمايل بيشتري به ارتباط با فروشنده داشته باشند بازاريابي ارتباطي و تأثير آن بر ادامه خريد مشتري از فروشگاه است و در مدل فرعي 2 به مدل مفهومي پژوهش:بررسي تأثير تاکتيکهاي بازاريابي ارتباطي بر روي رفتار خريد، فرضيه 2:تاکتيک رفتار ترجيحي فروشگاه با تمايل به خريد رابطه معناداري با يکديگر فرضيه 01:تمايل به خريد با رضايت ارتباطي رابطه معناداري با يکديگر دارند. فرضيه 11:تمايل مشتري به ارتباط با رضايت ارتباطي رابطه معناداري با يکديگر دارند. فرضيه 31:اعتماد مشتري به فروشگاه با تعهد ارتباطي رابطه معناداري با يکديگر دارند. فرضيه 41:تمايل به خريد با تعهد ارتباطي رابطه معناداري با يکديگر دارند. فرضيه 51:تمايل مشتري به ارتباط با تعهد ارتباطي رابطه معناداري با يکديگر دارند. فرضيه 61:تعهد ارتباطي مشتري با رفتار خريد مشتري رابطه معناداري با يکديگر دارند. نتايج پژوهش نشان ميدهد،کارکنان فروشگاه ماکسيم به عنوان اشخاصي که بهطور مستقيم براي شرکت تبليغ مينمايند،توانستهاند با مشتريان رابطهي مناسبي برقرار کنند. ارتباطي مشتري ارتباط معناداري وجود ندارد و نشان ميدهد که مشتريان فروشگاه به مد و نتايج نشان داد بين تمايل ارتباطي مشتري با رضايت ارتباطي،ارتباط معناداري وجود دارد